Тема. Калина – національний символ України. Продовження роботи над звуком [к], буквами К, к.
Мета: закріплювати вміння
учнів читати склади, слова, речення з новою буквою; розвивати зв’язне мовлення,
спостережливість; виховувати старанність, інтерес до навчання, бережливе
ставлення до природи.
Обладнання: предметні малюнки,
звуко-складові моделі та фішки до них, фігурки півника та двох мишеняток,
складова таблиця, піраміди слів.
Хід уроку
I.
Організаційний момент

— Подаруйте,
діти, мені свої гарні, милі, світлі усмішки — і почнемо урок.
II. Повторення
вивченого матеріалу
1 Гра «Утвори
слово»

— Яка буква
спільна в усіх словах? Покажіть її.
— Який звук
вона позначає на письмі? Наведіть приклади.
2 Повторення
скоромовки, вивченої на попередньому уроці
3 Бесіда
— Пригадайте,
герої якої казки завітали до нас на минулому уроці? Які казки ви знаєте, що
дружать з буквою к («ка»)?
III.
Повідомлення теми і завдань уроку
У назвах казок
різних буква «ка» є,
І ви щойно всі
їх згадали.
А ось
подивіться — завітали сюди
Герої казок цих
цікавих.

—
Назвіть, хто саме завітав до нас на урок, з
якої вони казки.
Перегляд фільму «Круть та Верть»
— Півник та
мишенята Круть і Верть приготували для вас різні завдання.
IV. Закріплення
навичок читання складів та слів
1 Робота зі
складовою таблицею

2 Читання
пірамідок слів
— Які слова на
уроці ми вже читали?

Фізкультхвилинка
Рано півник
уставав,
Голосок свій
подавав:
«Ку-ку-ріку,
ку-ку-ріку».
Раз знайшов він
колосок
І поклав його в
мішок.
До млина із ним
пішов
І на борошно
змолов.
І щоранку
залюбки
Випікав він
пиріжки.
Ой, які ж вони
смачні,
І рум’яні, й
запашні!
V. Робота за Букварем (с. 48)
1 Читання слів: вінок, віник, вікно
— Щоб пояснити
їх значення, зазирнемо до нашого «словничка-сундучка».
• Вінок —
квіти, листя, гілки, сплетені в коло, яким найчастіше прикрашають голову; ще —
покладають на могили, до пам’ятників.
• Віник — зв’язаний
жмуток стеблин, лозин, гілок для підмітання долівки, підлоги, обмітання
чого-небудь.
• Вікно — отвір
у стіні приміщення для світла й повітря, а також рама з шибками, яка закриває
цей отвір.
— Чим ці слова
подібні?
— Чим
відрізняються?
— Складіть речення
зі словом: перший ряд — вінок, другий — віник
2 Читання
речень
— Назвіть слова
зі звуком [к] і вкажіть його місце в слові.
— Поясніть
вживання великої літери.
3 Ознайомлення
з рукописним шрифтом
— Прочитайте
текст.
— Скільки у
ньому речень?
— Яке слово
пропущене у третьому реченні?
— З якою
інтонацією слід читати друге речення?
Фізкультхвилинка
(гімнастика для очей)
Оченята роблять
вправи:
Вліво, вправо,
вліво, вправо.
Потім вгору,
потім вниз
Оченятами
дивись! (Водимо очима протягом 2 хв.)
4 Бесіда про
калину
— Що таке
калина?
—
Що вам відомо про цю рослину?

Калина — кущова
рослина з білими невеликими квіточками та гіркими чи кисло-солодкими ягодами,
зібраними в кетяг, а також — ягоди цієї рослини.
Легенда про
походження назви "калина"
Колись давним-давно на нашу землю хто тільки не
нападав. І ось налетіли турки. А було це ще за часів Київської Русі.
Розлетілася тоді чутка, що головного турецького воєводу отруєною стрілою
поранено, а отрута смертельна. І тому, хто врятує воєводу, обіцяли нагороду.
Багато лікарів приїхало звідусіль, знахарів, але ніхто не зміг допомогти. Тоді
прийшла в табір дівчина. Хоч в убогій одежі, та така красива, що неможливо було
від неї очей відвести. Воєвода звелів пропустити її.
Увійшла
дівчина в його шатро і не вклонилася, а стояла з гордо піднятою головою. Слуги
кинулися до неї і занесли над її головою меч, та воєвода зупинив їх.
— Скажи,
чому ти не вклонилася мені? Я завоював півсвіту, мені царі вклоняються, —
сказав воєвода.
А
дівчина відповіла:
— Ти
мені повинен вклонитися, бо ти прийшов у мій дім, на мою землю. Тебе я не
боюся. Ти через два дні помреш, а дорожчого за життя на цім світі немає нічого.
Воєвода
зблід.
— Якщо
ти не допоможеш мені своїм пророцтвом, я звелю відрубати тобі голову.
Дівчина
сказала:
—
Приснився мені сон. У сні я бачила орла. Носом він схожий на тебе. Він палив
міста і села, а людей гнав у рабство у свою державу. Так йому щастило 307 днів.
На 309 — він помер від отруєної стріли. Ось, воєводо, відрахуй всі дні твоєї
слави.
Коли
його слуги відрахували, все точно зійшлося.
— Що ж
ти від мене хочеш? — спитав він.
—
Найперше, вклонися до самої землі святої, і слуги твої нехай вклоняться.
Впали
воєвода і всі слуги до самої землі.
— А
тепер слухай, — сказала дівчина. — Життя тобі поверну. Відпусти всіх полонених
у свої оселі. Їм треба сіяти, орати, дітей ростити. Покинь мою землю, кров'ю своєю
напиши, що ніколи не прийдеш грабувати мій народ.
— Зроблю
як скажеш. Тільки дай обіцянку, що підеш зі мною.
— На все
піду за свій народ, завойовнику, — відповіла дівчина.
Вона
вилікувала воєводу і поїхала з ним, а від'їжджаючи, прощаючись із сестрою
Калиною, сказала: «Твоїм ім'ям, сестро, я назву цю рослину, яку я найбільше
люблю, бо росте вона в найкращих куточках, милує людей своєю красою і повертає
їм здоров'я». З того часу і пішла назва калина.
Кущ
калини — це не тільки окраса, це й глибокий символ, наша спадщина. Калина — це
символ красивої української дівчини, символ дитини, символ України.
У народі
є такі прислів'я: «Ой рясна, красна в лузі калина, а ще найкраща в батька
дитина», «Без верби й калини нема України».
5 Опрацювання
тексту «Калина»
1) Перегляд
тексту учнями
— Прочитайте
назву тексту.
—
Як ви гадаєте, про що йтиметься в ньому?
— Скільки
речень у тексті? Чому ви так вважаєте?
2) Читання
тексту
3) Робота над
змістом
— Що коло
калини?
— Що на калині?
— У кого вінок?
6. Зіставлення
звукової моделі та малюнків
— Назвіть
предмети, зображені на малюнках.







— До якого
слова підходить подана звуко-складова модель?
7. Розвиток
зв’язного мовлення
— Розгляньте
малюнок на розвороті.
— Кого і що ви
на ньому побачили?
— Яке речення з
тексту підходить до цього малюнка?
— Складіть свої
речення.
Учні складають
свої речення і вибірково записують їх графічно.
8. Робота над прислів’ями

VI. Підсумок
уроку
З якою буквою
були пов’язані всі завдання, отримані від наших героїв?

- Прочитайте
слова.
— Що ви
запам’ятали про калину?
Комментариев нет:
Отправить комментарий